Monday 15 February 2016

Fakta Pemakanan Teh Hijau

Gambar sekadar hiasan. sumber gambar diaryfordiet.com


Fakta Pemakanan Teh Hijau
Bagaimana orang melihat teh hijau? Teh Hijau dapat meningkatkan awet muda, kecantikan, badan yang kuat dan sihat. Ia juga dianggap sebagai pelindung tubuh manusia daripada pelbagai penyakit.

Dalam dunia kecergasan, ia berfungsi sebagai agen dalam mengurangkan berat badan. Ini hanya sebahagian daripada manfaat yang dimiliki dari diet teh hijau.

Working out a natural diet

Dengan mengambil sekurang-kurangnya 3 cawan teh hijau dalam hidangan anda setiap hari, anda meningkatkan pemakanan yang lebih seimbang. Berserta dengan senaman, teh hijau ternyata menjadi lebih berkesan berbanding sebelum ini.

There is no such thing berapa banyak hidangan setiap hidangan teh hijau boleh  diambil.Tiada dos yang tepat. Hanya satu cawan setiap pagi, tengah hari, makan malam dan juga semasa makan biskut tengah malam sudah mencukupi untuk menjadikannya sebahagian daripada diet harian anda.

Teh hijau mengekalkan semua sebatian pentingnya seperti antioksidan kerana ia dibancuh dan tidak ditapai.

Adalah dinasihatkan untuk meminum teh hijau semasa ia masih panas because live antioxidants are very prominent and its valuable nutritional affects are also preserved. It’s better to purchase and brew loose green tea leaves than the bottled or powdered ones because they are not as effective as brewing.


Teh hitam vs teh hijau


Teh hitam tidak sama dengan teh hijau. While green tea is typically brewed, black tea is fermented.

Proses penapaian teh hitam cenderung untuk menyingkirkan vitamin penting dan nutrien yang baik untuk kesihatan. Oleh itu, disimpulkan bahawa teh hijau terbukti lebih berkesan daripada teh hitam.

Manfaat Pemakanan Teh Hijau (Green Tea Diet Benefits)
  • Mengurangkan risiko darah tinggi dan tekanan darah tinggi
  • Memusnahkan radikal bebas
  • Mengekalkan cecair sihat dan keseimbangan elektrolit yang boleh membantu melegakan keletihan dan tekanan.
  • Mengurangkan jumlah peningkatan tahap kolesterol.
  • Pencegahan Toksin di dalam hati
  • Antiviral dan antibakteria.
  • Mengurangkan kejadian kanser di bahagian-bahagian badan seperti usus, pankreas, kerongkong, rektum, pundi kencing dan perut sehingga enam puluh peratus.
  • Meningkatkan metabolisme
  • Menguatkan sistem imun
  • Menghentikan pembentukan trombosis yang merupakan penyebab serangan jantung.
Kandungan Kafein
Thoughts about the caffeine content in green tea have bothered and quite alarmed avid drinkers of the beverage. Although, there are ways to lessen the caffeine content in your green tea by adjusting yourself in the effects and observing the tolerance of your body.

Warning on green tea caffeine

• Jika anda mempunyai masalah kesihatan atau anda hamil, pastikan untuk berunding dengan doktor anda terlebih dahulu sebelum mengambil minuman teh hijau.

• Minum secara sederhana. Kafein bukan satu-satunya perkara yang boleh melakukan kesan negatif apabila meningkat. Kepekatan yang tinggi polifenol boleh merosakkan buah pinggang dan hati. Jangan minum 8-10 cawan teh hijau sehari. Ia boleh menjadi sangat berbahaya terutamanya jika tubuh anda mempunyai tahap toleransi yang rendah. Pengambilan yang sesuai sekurang-kurangnya 3-4 cawan sehari.

• Jangan terpedaya dengan minuman tenaga yang dibuat dari teh hijau. Selain antioksidan berkurangan atau sangat kurang, minuman tenaga mempunyai kandungan gula yang tinggi. Minuman seperti ini telah pun menjalani banyak proses yang mungkin kehilangan nutrien penting sebelum memasuki badan anda.

10 comments:

  1. assalamualaikum. boleh sy tawu status halal ahmad tea?tq 😊

    ReplyDelete
  2. Statusnya Halal, kandungan cuma daun teh hijau sahaja..

    ReplyDelete
  3. Green tea.. macam mana mahu order?

    ReplyDelete
  4. blh saya tahu, jika pagi sarapan oat, slepas tu blh x minum green tea ni.

    ReplyDelete
  5. Saya ada penyakit kurang darah kuning or plateled darah rendah . Boleh minum tak sbb saya tngk review khasiat green tea membaiki sistem imun . Plz info tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. yang tu tak pasti.. kena tanya dokter dulu..

      Delete